vB-Hacker.com daki seo yarışması

vB-Hacker.com daki seo yarışması nda son saatlerdeyiz. ve sitemiz şu anda 6. vB-Hacker.com daki seo yarışmasının bitmesinede saatler kaldı. vB-Hacker.com daki seo yarışması nda umarım ilk 4e gireriz. hedef ilk 4.. vB-Hacker.com daki seo yarışması hala bitmiş değil ben umtluyum açıkçası.. umarım google hakkımızı verir :)

Bağlantılar ve Resimler

Bağlantılar ve Resimler

8.BAĞLANTILAR VE RESİMLER
8/1. BAĞLANTILAR(LINK)

Web sayfalarında en çok kullanılan unsurlardan biri bağlantılardır.Bağlantılar ziyaretçinin bir tıklama ile, sitenizin içinde veya dışında, belirlediğiniz herhangi bir adrese gitmesini sağlar.Bağlantılar browser'a etiketi ile bildirilir.İşte bu etiketin parametreleri:

href
Bağlantının adresi bu parametreyle bildirilir
Sayfa adı>

Sayfa Adı


'Href' parametresinin değeri sayfaadi.com gibi bir adres olabileceği gibi, örneğin deneme.zip gibi bir dosya adı da olabilir. Böyle bir bağlantıya tıklandığında browser kullanıcıya bu dosyayı indirmek isteyip istemediğini sorar. Bu özelliği kullanarak ziyaretçilerin sayfamızdan dosya indirmelerini sağlayabiliriz.



Burarya tıklayıp dosyayı indirin!

Burarya tıklayıp dosyayı indirin!





--------------------------------------------------------------------------------

8/2. RESİMLER

Resimler doğru ve yerinde kullanıldığında HTML belgelerine estetik açıdan çok şeyler katabilirler;fakat büyük boyutları nedeniyle yavaş yüklenirler.Bu da ziyaretçinin sıkılmasına,hatta sayfayı terketmesine neden olabilir.Bu nedenle, en azından internet bağlantıları daha hızlı oluncaya kadar, resimleri 'az ve öz' kullanmanız doğru olacaktır.Resimler etiketi aracılığıyla kullanılırlar.Aşağıda bu etiketin parametrelerini görüyorsunuz.



src
Resmin bulunduğu dizini bu parametre ile bildiririz




width
Resmin genişliğini piksel cinsinden bildirir




height
Aynı şekilde resmin yüksekliğini bildirir.




border
Resmin etrafındaki çizginin kalınlığını belirtir.




align
Yatay konum belirler;left,right,center değerlerini alır.




alt
Mouse resmin üzerindeyken yazacağınız meni gösterir

Arka Plan

Arka Plan

7.ARKAPLAN
5. ve 6. bölümlerde öğrendiklerimizle artık metinler üzerinde biçim anlamında her türlü değişikliği yapabiliriz. Sayfa tasarımında en az metinler kadar önemli bir unsur olan arkaplan üzerinde ne gibi değişiklikler yapabileceğimizi bu bölümde öğreneceğiz. Ayrıca etiketinin parametrelerini göreceğiz.


7/1. ARKAPLAN VE ETİKETİ

HTML belgesinin ekranda görüntülenen bölümü olan body bölümünün başladığını browser'a etiketiyle bildirdiğimizi biliyoruz. Bir etiketin herhangi bir parametresine atadığımız değer, o etiketin oluşturduğu alan içerisinde geçerlidir.Mesela:

...


ifadesi, sadece '...' ile gösterilen alan içerisine yazılanları 'mavi' yapar. Bu durumda tahmin edebileceğiniz gibi etiketinin parametrelerine verilen değerler, bütün sayfa için geçerlidir.Aşağıda bu parametreleri ve kullanılışlarını görüyorsunuz.

bgcolor
Sayfanımın arkaplanının rengini belirler


background
Arkaplana .gif,.jpg gibi HTML'in yorumlayabildiği bir resim dosyası koymanızı sağlar


text
Sayfanızdaki metinlerin rengini belirler


link
Sayfanızdaki bağlantıların tıklanmamış durumdaki rengini belirler.


alink
Sayfanızdaki bağlantıların tıklama işlemi süresince alacağı rengi belirler


vlink
Sayfanızdaki bağlantıların tıklama işleminden sonra alacağı rengi belirler



Burada tabloda bütünlüğü bozmamak amacıyla verilen son üç parametre, ileride deyineceğimiz link(bağlantı)larla ilgilidir, bu yüzden şimdilik bunları unutabiliriz.

NOT: 'Background' parametresini kullanırken, resminizin yerini tam olarak yazmayı ve sonuna uzantısını(.gif; .jpg vs.) koymayı ihmal etmeyin!




--------------------------------------------------------------------------------

7/2. YATAY ÇİZGİ

Başlığın hemen üzerinde bir örneğini gördüğünüz yatay çizgileri kullanarak sayfalarınızın okunmasını kolaylaştırabilirsiniz.İşte buna olanak sağlayan


etiketive parametreleri:

align
Konum belirler;left,center,right değerlerini alabilir.




--------------------------------------------------------------------------------



size
Çizginin piksel cinsinden kalınlığı




--------------------------------------------------------------------------------



width
Piksel cinsinden uzunluk




--------------------------------------------------------------------------------



color
Çizginin rengini belirler




--------------------------------------------------------------------------------







--------------------------------------------------------------------------------

Üç bölümün sonunda artık metinlere ve arkaplanlara iyice hakim olduk.Aşağıdaki örnek ile bilgilerimizi tekrar edelim:



Metin ve arkaplan uygulalaması



Modern Futbol




Günümüz modern futbolunun gereği olan 3-5-2 sistemi, oynanması bir hayli zor bir sistemdir. Bu sistemde orta alanın iki ucundaki oyunculara büyük iş düşer.


Modern futbolun başka bir gereği de alan savunması yapmaktır. Ancak tehlikeli santraforlar için
önlem alma gereği, savunmaları bazen güç duruma düşürebilir.


İşte size faydalı bir link!


Font Etiketi

Font Etiketi

6. ETİKETİ
Font etiketi sahip olduğu parametreler sayesinde metinlerin renk,yazı tipi, boyut gibi özelliklerini değiştirmemize olanak sağlar.Bu etikete geçmeden önce HTML'de renklerden kısaca bahsetmek yerinde olur.

6/1.RENKLER

HTML'de renkler hexdecimal formunda ifade edilir.Bir renk 16'lık sayı düzeninde 6 rakamdan oluşur ve Bu düzende 9'dan sonraki say1ıarı göstermek için 'A'dan 'F'ye kadar olan harfler kullanılır. Bununla birlikte HTML bazı renklerin ingilizce isimlerini anlar; aşağıdaki örnekte bu renkleri görmektesiniz.

AQUA
BLACK
BLUE
FUCHSIA
GRAY
GREEN
LIME

MAROON
NAVY
OLIVE
PURPLE
RED
SILVER
WHITE
YELLOW


Burada görülen renkler hexdecimal cinsinden de ifade edilebilir: Örneğin #FFFFFF beyaz ,#000000 siyah ,#C0C0C0 gri(tabloda 'silver') renklerini verir.




--------------------------------------------------------------------------------

6/2. ETİKETİ VE PARAMETRELERİ

Renkleri kısaca tanıdıktan sonra artık asıl konumuza geçebiliriz.HTML belgesinin body bölümüne yazdığımız metni etiketleri arasına alarak bu metne etiketin aşağıdada listelenen parametreleri doğrultusunda bazı özellikler kazandırabiliriz:

color

hexdecimal veya 'rengin ingilizce ismi' değerini al1ır

#000000,black

face

Yaz1. türünün ismi değerini al1ır

Times new roman,Arial

size

1 ile 7 arasında istenilen değeri alır

+1,+5


Şimdi bu parametreleri bir örnekte kullanalım:


< BR> Fontkullan1.m1.





Font etiketinin color parametresini kullanarak renkli
yaz1ılar yazabilir;


değişik yazı karakterleri kullanabilirsiniz:Mesela böyle!


Hatta yazılarınızı büyütüp Küçültebilirsiniz





Font etiketinin face parametresinin yazı tipi belirttiğini biliyoruz.Bu parametre ile belirlediğiniz yazı tipi,ancak ziyaretçinin bilgisayarında da yüklü olması halinde görüntülenebilir. Bu nedenle bu parametreye birkaç değer atamak,son değer olarak da windows'un standart font'lar1ından birini atamak, sayfalarınızın hiç istemediğiniz bir font'la görüntülenmesini büyük ölçüde engeller.

...

Bu kod browser'a önce impact, yoksa verdana, o da yoksa arial fontunu kullanmasını bildirir.

Metin Biçimlendirme Tagları

Metin Biçimlendirme Tagları

5.METİN BİÇİMLENDİRME TAGLARI
HTML'in temel unsurlarını öğrendikten sonra,artık işin inceliklerine geçebiliriz. İlk olarak yazdığımız metinleri şekillendirmeyi öğreneceğiz.Aşağıdaki tablodaki etiketler,size bu konuda geniş olanaklar sağlayacak. Önce Başlık etiketleri:


5/1.BAŞLIK ETİKETLERİ

...



Başlık

...



Başlık

...



Başlık

...



Başlık
...


Başlık
...


Başlık




--------------------------------------------------------------------------------

5/2.VE DİĞERLERİ...

...

Yazılarınızı 'bold' yapar.

Örnek Yazı

...

Yazınızı italik karakterlerle yazar

Örnek Yazı

...

Altı çizgili yazar

Örnek Yazı

...



Paragraf etiketi,paragrafınızın altına ve üstüne boşluk koyar

...

Paragraf

...




satırbaşı yapar,bu etiketi kapatımak gerekmez

...
Satırbaşı


Şimdi bir örnek ile öğrendiklerimizi uygulayalım:

< br>
MetinBiçimlendirmeörneği




HTML size metin biçimlendirme konusunda geniş olanaklar sağlar; Metinlerinizi ister

kocaman

,
ister
küçücük
,isterseniz koyu,altyazılı,veya eğik yazabilirsiniz.
Yada satırbaşı yapabilir,
Veya

Paragraf oluşturabilirsiniz







Metin biçimlendirmek için yukarıda gördüğümüz etiketlerin dışında ... etiketi de kullanılır.Bu etiketi ve parametrelerini bir sonraki bölümde bulabilirsiniz...

HTML Belgesinin Yapısı

HTML Belgesinin Yapısı



4.İLK SAYFAM VE HTML BELGESİNİN YAPISI
4/1.İLK SAYFAM

İlk web sayfamızı yapacak kadar HTML öğrendik bile! İşte adet olduduğu üzere Merhaba dünya...



Merhaba!



Merhaba Dünya!




Yukarıda görgüğünüz kodu düzyazı programınızda yazıp merhaba.htm adıyla kaydedip çalıştırırsanız ilk HTML sayfanızı yapmış olursunuz. Burada 4. satırda gördüğünüz meta etiketi,sayfanızda Türkçe karakterlerin görüntülenmesini sağlar.Diğerlerini zaten biliyorsunuz...

4/2.HTML BELGELERİNİN GENEL YAPISI

HTML belgeleri,ilk sayfamızdan da anlaşılabileceği gibi aşağıdaki şablon üzerine yazılır:




Başlık


...





Eğer isterseniz bu şablonu istediğiniz bir adla .txt uzantılı olarak kaydedip, bundan sonra yazacağınız örnekleri kaydettiğiniz bu dosyanın uzerine yazabilirsiniz; böylelikle her seferinde fazladan birkaç kod yazmaktan kurtulmuş olursunuz.Eğer sitenizde Türkçe karakter kullanacaksanız lütfen bu şablonun head bölümüne, 'Merhaba Dünya' örneğinin kodlarında 4. satırda yer alan

< /td>



satırını da ekleyin...

HTML - Temel Kavramlar

Temel Kavramlar

3.TEMEL KAVRAMLAR

HTML'i kısaca tanıdık ve gerekli araçları öğrendik,artık gerçekten HTML öğrenmeye başlayalım...

3/1.BAZI TEMEL KAVRAMLAR

· Tag(Etiket): HTML belgelerine bir şey yerleştirmek ve/veya bir biçim belirtmek için 'Etiket' denen ifadeler kullanırız.Etiketler '' şeklinde yazılırlar.Bazı istisnalar hariç açılan etiketlerin yeri gelince kapatılması gerekir; bu da '' ifadesiyle yapılır.

: Metnin ortalanmasını sağlar ;

Ne Gerekir?

Ne Gerekir?

2.NE GEREKİR?

Bir web sayfası yapmak için ne gerekir?Bu noktada iki seçeneğiniz var.Eğer web sayfanızı hiçbir kod kullanmadan yazmak istiyorsanız,Homepage veya Dreamweaver gibi,sizi bu işten kurtaracak yazılımlar kullanabilirsiniz.Kendi içlerinde başarılı sayılabilecek bu yazılımların dezavantajı ise,yapabileceklerinizin programın size sunduklarıyla sınırlı olmasıdır.Veya oturup kendiniz kod yazmak/üretmek isteyebilirsiniz.Zaten bu siteye geldiğiniz için ikinci gruba girdiğinizi varsayıyoruz,yani bu işi geçekten öğrenmek istiyorsunuz... O zaman iyi haber şu: İhtiyacınız olan şey sadece bir düzyazı programı,mesala (Windows için) Notepad .Tabi yazdıklarınızı test etmek için bir browser da fena olmaz,ama onu zaten her yerde bulabilirsiniz.

Opsiyonel olarak kod yazma işini kolaylaştıran, size zaman kazandıran text tabanlı bazı yazılımlar kullanabilirsiniz,mesela 'allaire Homesite'.Bu tip programlar sadece kod yazma işlemini kolaylaştırır,ancak yazma işlemini yine siz yaparsınız,dolayısıyla yapabileceklerinizi sınırlayan tek şey bilginizdir.Yine de işlerin nasıl yürüdüğünü öğrenmek için önce Notepad ile başlamanız faydalı olacaktır.

Notepad kullanırken, konulara ilişkin verilen örnekleri ve/veya kendi yazdığınız kodları '.htm' veya '.html' uzantılı kaydedin.Aksi takdirde browser'ınız bu dosyaları görüntülemez.Homesite yazdıklarınızı zaten standart olarak bu uzantılarla kaydeder.

Üzücü bir durum,iki yaygın browser olan 'Microsoft Internet Explorer' ve 'Netscape Navigator''ün html kodlarını yorumlamada farklılık göstermesidir.Piyasanın bu iki browser arasında neredeyse eşit olarak bölünmüş olmasından dolayı,yazdığınız kodları her iki browser'ın da aynı/benzer şekilde yorumlayacağı şekilde yazmaya özen göstermelisiniz.Sayfayı tasarlarken belli aralıklarla Explorer ve Netscape ile görüntüleyip sonucu karşılaştırmak,bu sorunu çözmek için iyi bir yöntemdir.

Son olarak;Browser'ınızın 4. veya daha ileriki bir sürüm olması tavsiye edilir,çünkü eski sürüm browser'lar bazı özellikleri desteklememektedir.

HTML nedir?

HTML nedir?

HTML (HyperText Markup Language / Hareketli-Metin İşaretleme Dili) basitçe, browserlarla görebileceğimiz, internet dökümanları oluşturmaya yarayan bir çeşit dildir. Örneğin okuduğunuz bu sayfa HTML dili kullanılarak hazırlandı. Siz de browser'ınızı (Internet Explorer, Netscape Navigator,..) kullanarak bu sayfayı ekranınızda görüntülüyorsunuz. Tanımda geçen "internet dökümanı" ifadesinin yanısıra HTML ile oluşturduğunuz belgeleri harddiskinize kaydedebilir ve internet bağlantınız olmasa bile bu belgeleri görüntüleyebilirsiniz.

HTML, programlama dilleri (c, pascal, basic,..) gibi bir programlama mantığı taşımadığından öğrenilmesi gayet kolay bir dildir. Dilden ziyade kabaca metinleri ya da verileri biçimlendirmek, düzenlemek için kullandığımız komutlar dizisi bile diyebiliriz HTML için.

HTML Dersleri yazı dizimizi okuyarak bu dil hakkında hiçbir bilginiz olmasa bile yazı dizisinin sonunda öğrendiklerinizle siz de kendi sayfalarınızı hazırlayabileceksiniz.

Kaynak: Hakkı ÖCAL

LAN Karakteristikleri ve İletişim Metodları

LAN Karakteristikleri ve İletişim Metodları

LAN, bilgisayarlar, printerler ve ağ bağlantı araçlarının birleşmesinden oluşur.

LAN Karakteristikleri:

  • Coğrafi olarak limitli operasyon alanı vardır.
  • Yüksek transfer hızı vardır.
  • Yerel servislere devamlı olarak ulaşabilme olanağı vardır.
  • Genellikle WAN (Wide Area Network)'dan daha ucuzdur.
  • Kablolama birincil iletişim ortamını oluşturur.

LAN dizayn ederken iki durum göz önünde tutulur.

  • Uzaklık
  • Maliyet

Uzaklık

LAN uzaklığa göre sınırlandırılmıştır. Bunun sebebi transfer edilecek bilgiye ve kablolama tekniğine bağlıdır. Birçok kablolama tekniğinde bilgi sinyalleri belli mesafeye kadar bilgiyi iletir. Bu bilgi, bilgi sinyalleri sönene kadar gider. Bilgi sinyallerini ilk gönderildiği gibi tutabilmek için tekrarlayıcı (repeater) denilen cihazlar kullanılır. Bilgi sinyallerinin sönmesinden dolayı LAN kurulurken uzaklık göz önünde tutulur.

Maliyet

LAN dizaynında bazı noktalarda, maliyet uzaklıktan daha önde tutulur. Kesin ulaşması gereken bilgiler için uzaklık tanımlamasının olmaması gerekir. Durum öyle olunca maliyet artmakta, ama iletişim olmaktadır.

LAN İletişim Metodları

3 ana kategori vardır.

  • Unicast İletişim
  • Multicast İletişim
  • Broadcast İletişim

Unicast İletişim

Tek bir data paketinin, tek bir kaynaktan tek bir hedef adrese gönderilmesiyle yapılan iletişime Unicast İletişim denir.

Multicast İletişim

Tek bir data paketi, ağda kopyalanarak birkaç özel hedef adrese gönderilmişse, bu şekilde olan iletişime Multicast İletişim denir.

Broadcast İletişim

Tek bir data paketi, kopyalanarak ağda bulunan bütün bilgisayarlara gönderiliyorsa, bu tür iletişime Broadcast İletişim denir.

Kaynak: Kadir YAVUZ

Kablosuz Ağlar - Şebekeler ve Mobil İnternet (1)

Kablosuz Ağlar - Şebekeler ve Mobil İnternet (1)

Günümüzün en hareketli ve etkileyici pazarlarından birisi olan İnternet ticari sahalarda da meyvelerini vermeye başladı. Her geçen gün daha fazla insan, İnternet'i günlük hayatlarında kullanma ihtiyacını duyuyorlar. Ancak, kullanıcıların daha büyük kapasite ihtiyaçları ortaya çıktı. Bu noktadan yola çıkarak, sizlere kablosuz (Wireless) şebekeleri (Network) ve kablosuz şebekelerin ticaret ve internet kullanımına etkilerini açıklamaya çalışacağım.

Lider şirket olmak ve daha fazla kar yapmak isteyen her kuruluş, dünyadaki teknolojik gelişmeleri güncel olarak izleyip, kendilerine daha fazla kar getirecek olanlarını günlük işlemlerine en kısa zamanda uygulamaları gerekiyor.

Şirket yöneticileri internetten kaynaklanan tozlu dumanlı karışık hava içinde işlerini yeniden toparlama ve günün şartlarına uyarlamaya çalışırken şimdide kablosuz geniş kanal şebekeler (Broadband Wireless) ve mobil Internet gündeme girdi. Mobil uygulamalar, bilinen elektronik uygulamaların haricinde, daha başka kurallarla gelişmektedir. Bundan dolayı şirket sahiplerinin ve yöneticilerinin internet teknolojilerinde olduğu gibi bir kopukluk yaşamadan işlerini devam ettirmeleri için mobil teknolojileri ve kablosuz şebekeleri planlarına almaları gerekir.

Kablosuz Şebeke ve Mobil İnternet nedir?

Kablosuz şebekeler mobil internet kullanımını mümkün kılan alt yapıdır. Veri iletişimi sağlayan kablolu iletişim sistemlerinin hepsine alternatif olabilecek RF sinyalleri ile çalışan ekonomik, basit ve güvenli sistemlerdir. Uzun zamandır kullanılmasına rağmen piyasa talebinin de etkisiyle son yıllarda hızlı bir gelişme göstermeye başlamıştır. Öyle ki Fiber optik sistemlerde dahil bütün kablolu sistemlere alternatif durumuna gelmiştir. Denilebilir ki kablolu sistemler üreten üreticiler bir şekilde kablosuz sistemlerinde üretimine girmişler, başka bir şirket kurmuşlar yada başka bir şirkete ortak olarak bu pazarda yerini almaya çalışmışlardır.

Mobil Internet ise kullanıcıların her zaman, her yerden, hareket halindeyken bile Internet'e ulaşabilmeleridir. Mobil Internet şirketlere mevcut ticari işlemlerini her zaman ve her yerde, direkt olarak müşteri ve çalışanlarının hizmetine sunabilmeleri için imkan sağlar.

Şirket sahiplerinin ve yöneticilerin, mobil uygulamalar için belirlemeleri gereken stratejiyi düşünürken, dikkat etmeleri gereken önemli noktaları şunlardır:

Mobil cihazlar üzerinden ticaret yapılmasını sağlayacak altyapı teknolojileri yani kablosuz şebeke sistemleri halen gelişmeye devam etmekte. Standartlar henüz yeni tamamlanmakta. Daha çok yakın bir zamana kadar ABD ve Avrupa'nın standartları ayrıydı. Kablosuz şebeke sistemlerindeki hızlı gelişme ve standartların yeni tamamlanması bir çok şirket beklemeyi daha uygun buluyorlardı. Fakat, pazardaki mevcut oyuncular, yani sadece İnternet üzerinden iş yürütenler ve diğer e-ticaret firmaları şimdiden mobil uygulamalar hakkında aktif bir perspektife sahip olmalı ve stratejilerini belirlemeliler ki gerekli altyapı teknolojisi tamamlanınca hazır olsunlar.

Mobil ortamda, müşterileriniz ile olan ilişkilerinizi temelden değiştirebileceğiniz bir imkana sahipsiniz.

Genel olarak İnternet'te sunulan servisler müşterilere, herhangi bilgiye istedikleri zaman kendi kendilerine ulaşma imkanı vermektedir (Ürün hakkında bilgi ve fiyat almak, sipariş vermek gibi...) Müşterilerin bu durumdan oldukça memnun olduklarını ve İnternet'in doğasındaki self-servis anlayışını benimsediklerini görebilmek mümkün. Diğer yandan firmalar da, İnternet'in kendilerine sağladıkları müşteri hizmetlerini geliştirme, işletme ve pazarlama masraflarını azaltma gibi faydalarından oldukça memnunlar.

Mobil teknolojiler bizi müşteri hizmetlerinin yönetimi için yeni ve çok farklı bir kavram ile tanıştırdı: "Her yerde sürekli devam eden ilişki". Mobil ortamda firmalar, müşterileri ile ilişki kurabilmek için, şimdiye kadar hiç karşılaşmadıkları bir imkana sahipler. Onlara sürekli olarak ürün tavsiyelerinde bulunup, ihtiyaç duyduklarında yardımda bulunabiliyorlar. Mobil Internet ile firmalar, gerçek-zamanlı olarak müşterilerine veri gönderebilirler, çünkü müşteriler sahip oldukları mobil cihazlar (cep telefonu, cep asistanı gibi) ile her zaman ulaşılabilecek durumdadırlar. Ancak firmaların bilgi iletimini, müşteri isteği dışında ve rahatsızlık verecek şekilde yapmaktan kaçınmaları gerektiği de unutulmamalıdır.

Mobil teknolojileri sadece müşteri hizmeti amacı ile değil, organizasyon dahili bir araç olarak kullanmak gerekir.

Bu imkanlar gelir getirmeyecektir ama, mobil uygulamaların verimliliği nedeni ile, işletim masraflarınız büyük ölçüde bir azalma gösterecektir. Öte yandan, mobil teknolojileri için oluşturduğunuz strateji, çalışanlarınızın işine son verme amacında olmamalı; ancak, onların iş verimliliğini arttıracak ve organizasyonunuza kattıkları değeri yükseltecek yönde olmalıdır.

Mobil cihaz ve ekran özelliklerinin getirdiği sınırlamalar firmaları, çok-yönlü mobil uygulama stratejileri geliştirmeye zorlamaktadır.

Genel olarak, bilgi gösterimi ve takası için, İnternet browser kullanır. Stratejiyi belirleyecek olan kişinin, piyasada kullanılan değişik iletişim yöntemlerini analiz ederek, hedef kitleye en uygun olan standardı seçmesi gerekir.

Gerçekten de başarılı olabilecek bir mobil uygulama, tüm cihazlarda ve tabanlarda çalışabilecek olanıdır. Bu çoklu uyumluluk olmadığı zaman, firmalar, hazır olan yada potansiyel konumdaki müşterileri kaybetme riski ile karşı karşıya kalırlar.

Ayrıca mobil ortamın bir diğer karmaşıklığı da, cihazların küçük ebatlarda olmaları ve kullanıcıların bu olumsuzluktan nasıl etkilendiklerinden kaynaklanmaktadır. Mobil ortamda yürütülen ticari uygulamalar, müşteriler tarafından, maalesef, PC browser'ında olduğu gibi düşünülüyor. Mobil stratejinin başarısı için, müşterilerin bu konuda bilgilendirilmeleri gerekiyor.

Kablosuz Şebeke ve Mobil İnternet sunduğu imkanlar

Ülke sınırları ve ofis kavramları hiç bu kadar esnetilmemişti. Kablosuz şebekeler gündeme gelenden sonra bütün ülkeler hukuki yapılarını düzenlemek zorunda kaldılar. Henüz kanuni düzenlemeler tamamlanabilmiş değildir.

1. Telefonların, PDA ile veri alış verişi için, bir tuşla bağlantı haline geçirilebilmesi
2. Birden fazla cihazın kişisel network (LAN) içerisinde entegrasyonu
3. Dijital el cihazlarındaki kablo gereksinimlerinin ortadan kaldırılması
4. El kullanımını gerektirmeyen telefon cihazları
5. Cep telefonları ile diz üstü bilgisayarlar arası bağlantılarda kabloların ortadan kaldırılması
6. Web Tarama
7. Yerel içeriğin el cihazlarına sunumu
8. Büyük kapasite gerektiren LAN uygulamaları
9. Daha geniş kapsama alanı gerektiren uygulamalar
10. Güvenlilik gerektiren uygulamalar
11. Mevcut ekipmandan faydalanmak
12. E-mail alma gönderme
13. Web Tarama
14. Görüntülü 85km görüntüsüz 15 km mesafeden bağlanabilme
15. Dosya Paylaşımı
16. Hızlı ve Ethernet Uyumlu
17. 2 mb/s ile 56 mb/s arasında kapasite

Bu yazımızın konusuyla ilgili Avrupa ve ABD şirketlerinin yanında uzak doğu şirketleri de epey mesafe almış durumdular. Mesela Hindistan'da bir şirket kurulduğu yıl 200 tane Access Point (dağıtım noktası) kurmak zorunda kalmıştır. Talebin getirdiği bir sonuç olarak değerlendiriliyor. Tahmini kapasitenin 10 katı gibi bir yatırıma zorlanmışlar. Kablosuz şebekeleri gündemine almış ve uygulayan devletler arasında Brezilya, Kenya, Fiji, Yemen, Nijerya, Tunus, Iran ve Angola gibi devletler var. Görüldüğü üzere biz bu konularda daha hızlı hareket etmek zorundayız. 2001 yılının en büyük haberleşme projesi kablosuz sistemler üzerine gerçekleşmiştir. Avrupa'nın radyo ve televizyonları broadband teknolojisine o kadar çok yer veriyor ki bizde hiç gündemde olmaması insana garip geliyor.

Yüksek frekansta çalışan kablosuz ürünler insan sağlığına ve ekolojiye de zarar vermiyor. Uluslar arası anlaşmalar gereği bazı frekanslar izin gerektirmeyen serbest frekanslardır. Kablosuz ürün üreticileri de serbest frekansları kullanarak daha çok pazara daha hızlı girmeyi istiyorlar.

PHP’nin IIS Üzerine ISAPI Modülü Olarak Kurulumu

PHP Dersleri

PHP’nin IIS Üzerine ISAPI Modülü Olarak Kurulumu

Geçtiğimiz bir kaç yıl içinde PHP kurulumunu gerçekleştiren hatta apache ile bunu yapan arkadaşlarımıza imrenerek bakardık.

Dünden bugüne çok şey değişti.Artık PHP teknolojisinde bir çok ilerleme kaydedildi.Windows üzerinde PHP kendi kurulum dosyasıyla gelmekte, herşey hemen hemen otomatik gerçekleşmektedir.

Fakat benim gibi default kurulumlara güvenmeden kendi sistem ayarlarını oluşturmak isteyen insanlar, işlemler nekadar kolaylaştırılırsa kolaylaştırılsın bütün sistemlerini kendileri manual olarak ayarlamak isteyeceklerdir.

İşte böyle düşünenlere hitap etmeyi düşündüğüm bir yazı hazırladım size.

Önce PHP nedir ona bir göz atalım.

PHP’ nin en önemli özelliği açık kaynak lisansı ile dağıtılmasıdır. Bunun anlamı PHP’ yi internetten ya da arkadaşınızdan rahatlıkla temin edebilirsiniz. Bir yasal yükümlülüğü yok.PHP en başta HTML içine gömülü olarak yazılan bir dildir.Diğer script dilleri (ASP,CFM) gibi sunucu taraflıdır.

PHP öğrenmek, eğer C ya da javascript gibi dillerden herhangi birine hakimseniz sorun olmayacaktır.

KURULUM

Öncelikle PHP zip dosyasını temin etmeniz gerekmektedir. www.php.net sitesinde gerekli dosyayı bulabilirsiniz.

İndirdiğiniz dosyayı c:\PHP klasorune açmakla işe başlayabilirsiniz. PHP iki farklı şekilde kurulur.SAPI modülü olarak ve CGI olarak. Ben şu ana kadar SAPI modulu olarak çalıştım ve çok iyi sonuçlar aldım. SAPI modulu yontemi yeni bir yöntemdir ve daha test aşamasındadır.

İlk olarak, PHP klasoru altında yer alan “php.ini-dist“ dosyasını gerekli ayarları yaptıktan sonra windows PATH altına php.ini olarak kaydetmeliyiz.

PHP.ini AYARLARI

error_reporting: PHP içinde bir hata oluştuğunda bu hatanın ekranda raporlama şekli php.ini dosyası içindeki bu parametre ile belirlenir. Güvenlik açısından, internet üzerinde yer alan bir sunucunun hata raporlaması kısıtlı olmalıdır. Program içinde kullanılan değişken isimlerinin raporlanması istenmeyen sonuçlara neden olabilir.

Alabileceği parametreler şunlardır.

 
  • 1: Normal Hatalar
  • 2: Normal Uyarılar
  • 4: Okuyuzu hataları
  • 8: Kritik olmayan uyarılar
 

html_errors : Hata kodları içinde yer alan HTML etiketlerini kapatır.

include_path: fopen_with_path() komutunun tarayacağı klasörü belirtir.(.)Nokta geçerli klasör manasındadır.

Ör:

 include_path=".;c:\httpdoc\php"

memory_limit: Bir php uygulamasının kullanabileceği maksimum belleği belirtir.

upload_tmp_dir : Upload yapılırken kullanılacak temp klasorunun ismidir.

upload_max_filesize:Upload edilecek dosyanın maximum boyutunu belirtir.

safe_mode: PHP’ nin güvenli modda çalışıp çalışmayacağını belirtir.True ya da False değeri alır.

Buna benzer ayarları internetten rahatlıkla bulabilirsiniz. Ama önemli olan php.ini dosyasını Windows 9X/ME kullanıyorsanız '%WINDOWS%' klasörüne, Windows NT/2000/XP kullanıyorsanız '%SYSTEMROOT%' klasörü altına atmaktır.

Bu klasörler windows versiyonuna bağlı olarak değişir. Windows 9x/Me için c:\windows NT/2000/XP sunucuları için c:\winnt ya da c:\winnt40

Bu işlemlerden sonra C:\PHP klasoru altında yer alan 'php4ts.dll' dosyasını aşağıda belirtilen klasörlere atmanız gerekmektedir. Bu klasörler: Windows 9X/ME için c:\windows\system Windows NT/2000/XP için c:\winnt\system32

Artık klasör ayarları yapıldı, sıra IIS üzerindeki ayarların yapılmasına geldi.

Control Panel>Administrative Tools>Internet Services Manager programını çalıştıralım.Bu arayüz ile IIS üzerinde yönetim işlemlerini gerçekleştirebiliriz.

Açılan ekranda sol tarafta yer alan “Internet Information Services” nodu altında yer alan bilgisayar isminin üzerinde çift tıklayıp alt listeyi açalım. Burada yer alan “Default Web Page” seçeneğinin üzerinde sağ click yapıp “Properties” menünü seçelim.

Açılan bu pencere bilgisayarınız üzerinde çalışan web sayfaları için ortak sayılacak ayarları gerçekleştirmenizi sağlar.

Şimdi ayarlarımıza dönelim. Baştan söylediğim gibi SAPI modulu olarak kurulum yapacağız. Bunun için ilk yapmamız gereken “ISAPI Filters” tabı altında php için bir SAPI filtresi eklemektir.

Bu ekranda bulunan “Add” butonuna basarak Filter Name olarak “.php”,Executable olarak C:\php\sapi\php4isapi.dll dosyasını seçelim. Bu birden fazla SAPI moduluyle gelen php’nin benim kullandığım isapi modülüdür.Şu ana kadar bu modulle çok rahat çalıştım .

Sonra “Home Directory” tabının altında yer alan “Configuration” butonuna tıklayıp Add diyelim. Burada yaptığımız ayarla uzantısı php olan dosyaların php modülü tarafından işlenmesini sağlayacağız. Tabi isterseniz kendinize göre uzantı verebilirsiniz.

Bu pencerede Executable olarak yine “C:\php\sapi\php4isapi.dll” dosyasını seçelim.Extension olarak, bu dosyaların uzantısını belirtir,”.php” yazalım.”Script Engine” seçeneğinin seçili olmasına dikkat etmeliyiz.

Son ayarımız “Documents” tabı altına “index.php” ifadesini eklemek.Bu web sitelerinde anasayfa olarak bilinen sayfanın default ismidir. Buradaki sıralamaya göre web server’ınız proje klasörü içinde adı geçen dosyaları arayacaktır.Bu pencereleri onaylayarak çıkalım.

Bilgisayar adı üzerinde sağ click yapıp restart IIS yapalım. Eğer PHP.ini dosyasında yanlış bir ayar yaptıysanız ekranda hata mesajı çıkacaktır.

Artık php kuruldu demektir.Örnek olarak uzantısı php olan bir dosya açıp aşağıdaki kodu ekleyelim.

phpinfo();
?>

phpinfo() php'nin özelliklerini bize verecektir.

Ses Kartı

Ses Kartı

Bilgisayarın sesi kullanmasını ve daha sonrada bu sesi çıkarmasını sağlayan bir karttır. Ses kartı günümüzde bütün bilgisayarların artık bir parçası haline geldi. Ses kartının yaptığı iki iş vardır. Bunlardan birincisi sesin bilgisayardaki hoparlörden çıkması için dijital sinyalleri analog sinyallere çevirir. Sesi kayıt etmek için de bir mikrofon aracılığı ile analog sinyalleri dijital sinyallere çevirir ve diske kaydeder. Yapısında bu ses dosyalarını işlemek için bir özel bir işlemci ve de bellek vardır.

Ses Kartları

Üretilen ilk bilgisayarlarda hedeflenen gaye istenilen bilgiye ulaşmaktı. Bilgisayarın vereceği ufak tefek sesli ikazlar için küçük bir hoparlör yeterliydi. Zamanla bilgisayarın yapabileceği kabiliyetler keşfedildikçe ortaya müzik çalabileceği, oyun oynanabileceği çıktı. Fakat mevcut hoparlör ile kaliteli ses almak mümkün değildi. Böylece ortaya daha kaliteli ses almaya yarayan ses kartları çıktı.

Ses kartlarının kullanılmasındaki amaç sesleri kaydetmek ve daha sonra çalmaktır. Ses kartları ile birlikte video – grafik uygulamalarının gelişmesi ile multimedya ortaya çıktı ve bir bilgisayar için vazgeçilmez bir kavram halini aldı.

Ses kartları sesi kullanmak için analog biçimdeki sesi dijital biçime çevirir. Bu işlem için bir ADC (Analog to Digital Convertor –Analog Dijital Çevirici) kullanılır. Bu işlem yapılırken örnekleme (sapling) metodu kullanılır.

Örnekleme hızı ses örneğinin kalitesini belirler. Bu değer bir ses örneğinde saniyede kaç analog değerin sayısallaştırıldığını gösterir. Bir saniye içerisinde kaç tane örneğe ihtiyacımız olduğu Nyquist teorisiyle bulunur. Bunun için “N=2 x sinyal bant genişliği” formülü kullanılır.

Bir örnek çalındığında üretilen en yüksek frekans kullanılan örnekleme frekansının yarısıdır. Meselâ 12 KHz’e kadar sesleri üretebilmek için kullanılması gereken en düşük frekans 24 KHz’dir. Verilen bir örneğin kalitesini belirleyen bir başka faktör de örnekleme derinliğidir. Bu değer analog işaretin kodlanması için kodlayıcının kullandığı bit sayısını belirtir.

Bir örnek için gerekli veri miktarı örnekleme hızı ve derinliği arttıkça artar. Böylece bir dakikalık bir konuşmayı çalmak için gerçekçi bir örnekleme frekansı olan 11,025 KHz ve 8 bitle örneklersek 11025 x 60 byte yer tutar. Daha yüksek kaliteli ses almak için müzik CD’lerinde olduğu gibi 16 bit ve 44 KHz. örnekleme kullanılır. Tabi bu durumda 4 dakikalık bir şarkının kapladığı alan 21 MB gibi bir alan kaplar. Ayrıca stereo özelliği de kullanılırsa bu alan iki katına yanı 42 MB a kadar çıkar. Günümüzde bu alanı daraltmak için MP3 gibi çeşitli sıkıştırma yöntemleri kullanılmaktadır.

Gelişen ses kartı teknolojisi ile günümüzde çok gerçekçi sesler almak mümkündür. Meselâ Creative Sound Blaster Live ses kartı ile mükemmel sesler alınabilmektedir. Bu ses kartı kullandığı özel hoparlörler aracılığıyla surround ses verebilmektedir.

Macromedia Flash Professional 8 `deki Yenilikler

Flash-Mx`den Flash-Mx 2004 `e geçiş çok sancılı olmuştu. AS1 terkedilip AS2`ye geçildiğinde kodlara alışmak çok zaman almış hatta birçok kullanıcı Flash-MX versiyonunu uzunca bir süre kullanmaya devam etmişti.

Ama Flash 8 versiyonunu incelediğimizde bu tür sıkıntı yaşamayacağınızı söyleyebilirim. Arayüzde düzenlemeler yapılmış,resim ve video çalışmalarına ciddi bir destek gelmiş ve herzaman sıkıntı duyulan actionscript panelinde bazı kod eklentileri ve alışkanlığımızı fazla etkilemeyen bir sınıflama dışında çok fazla değişiklik yapılmamıştır.

Kod değişikliklerine daha sonra değineceğiz. Burada arayüz değişiklikleri yeni yapılan eklentilerden bahsedilecektir. Önce Macromedia`nın sayfasında yeni eklentilere özetleyerek bakacak olursak tanımlanan değişiklikler şöyledir:

Filtreler

Drop shadow, blur, glow, bevel, gradient bevel, ve color adjust gibi filtrelerle değişik tasarımlar oluşturabilirsiniz . Örneğimizde bu filtrelerin işlevini gözleyebilirsiniz.



Blend modu

Photoshop`tan hatırlayacağınız blend modu ile çizim ve semboller üzerine etkili değişik görüntüler elde edebilirsiniz. Aşağıdaki örnekteki menüden bu modların nasıl fonksiyon gördüğünü inceleyebilirsiniz.

.

FlashType—yüksek kalitede font oluşturma motoru

Önceki versiyonlarda her zaman sorun olan küçük ebadlı fontlarda temiz yüksek kalitede sonuçlar elde edilir. Çalışma türünüze göre birden fazla seçenek sunulur.Ayrıca font optimizasyonu için özelleştirebileceğiniz anti-alising eklentisi de yapılmıştır.Buradan font kalitesini arzu ettiğiniz şekilde planlayabilirsiniz.

Bitmap caching

Objeler bir Bitmap olarak ön belleğe alınmasına rağmen vectorel veriler korunur ve tekrar bir vektor oluşum olarak geri alınabilirler. Bu yöntem flash`ta sık şikayet konusu olan hız problemini ortadan kaldırır.

Yukarıdaki örnekte alt kısma eklenen true ve false metinlerine tıklayarak aradaki hız farkını görebilirsiniz.

Özelleştirilen easing kontrol

Pozisyon, rotation, scale, color, and filters kontrollerinden bağımsız olarak animasyonlu bir çalışmanın hızını kontrol edebilirsiniz. Bunun için properties panelinde ease alanının hemen yanındaki edit butonuna tıklayarak ilgili panele ulaşabilir ve hız ayarını fare ile düzenleyebilirsiniz.

Geliştirilmiş text aracı

Sahneye eklenen tüm metin kutularınına otomatik olarak tutamaçlar eklenir ve bunların aracılığı ile pratik olarak yeniden boyutlandırılabilirler.

Geliştirilmiş stroke özellikleri

Properties paneline eklenen cap ve join menüsü sayesinde aynı dolgularda olduğu gibi çizgilerde de geçişkenlik sağlanır.Çizgi bağlantıları ve kesişme yerleri düzenlenebilir.

İleri düzey gradient kontrol

Gradient dolgularda renk geçiş alanlarının en iyi şekilde düzenlenmesi sağlanır.

Yüksek kalitede video codec

Flash Player 8`e On2 VP6 isimli çok daha detaylı ve etkili yeni bir codec eklenmiştir.Bu codec yüksek kalitede ve çok daha düşük boyutlarda çalışma oluşmasını sağlar.

Alpha channel desteği

Artık alfa kanal desteği sağlanmıştır.Bu sayede transparan ve üst üste gösterilebilen detaylı video çalışmaları oluşturulur.

Gelişmiş video şifreleme seçenekleri

Flash içindeki gelişmiş video kodlayıcısı video çalışmalarınızda optimize edebileceğiniz kalite ve boyutta çalışmalar oluşturmanızı sağlar.

Bağımsız video şifreleme

Hem On2 VP6 codec hem de Sorenson Spark codec kullanarak Flash Video çalışmaları oluşturmanız için gelişmiş şifreleme seçenekleri sunar.Bu kodlayıcı aynı zamanda birden fazla video dosyaları için toplu işleme kapasitesine sahiptir.

Profesyonel video düzenleme araçları için video şifreleme eklentileri

Avid Xpress/Media Composer ve Apple Final Cut Pro gibi profesyonel video düzenleme programlarından flash içine doğrudan video export edilebilir.

Video dosyasına işaret noktaları gömmek

Flash video dosyaları içine işaret noktaları(cue point) eklenerek işlemler dosya oynarken dinamik olarak yönlendirilebilir.

Video import seçenekleri

Video dosyaları flash içine import edilirken size bazı seçenekler sunacaktır.Çalışma şeklinize göre doğrudan video çalışma içine gömülebilir ,external yüklenebilir veya çalıştırmak için flash comminacation server yolu kullanılabilir.

Video oynatıcının bileşenlerini ve görünümü ayarlama

Video oynatıcının bileşenlerini ve görünümünü ayarlayabilirsiniz.Bunun için yeteri kadar hazır oluşum olduğu gibi isterseniz kendi isteğinize göre düzenleme de yapabilirsiniz.

Script Assist (Normal Mod)

Flash-mx2004 Pro`da kaldırılan ve en çok şikayet edilen konuların başında gelen actionscript panelindeki normal mod tekrar geri getirilmiştir.

Gelişmiş kütüphane

Eklenilen kullanım kolaylıkları dışında burada en önemli konu kütüphanenin flash her açıldığında kapanması sorunu idi.Flash kullanırken açılan kütüphanenin çalışma kapatıldıktan sonra hafizada kalmaması ve flash açıldığında tekrar kütüphaneyi açma ile uğraşma sorunu ortadan kalkmıştır.Kısaca flasha ilk açıldığı hali hatırlatan bir hafıza eklenmiştir.

Object Drawing aracı

Doğrudan bir nesne oluşturan, araçlar paneline eklenmiş bir çizim aracıdır.

Düzeltilmiş panel yönetimi

Panellerde gruplanmalar yapılarak karmaşa ortadan kaldırılmış ve daha düzenli bir çalışma alanı oluşturulmuştur.

Undo/redo seçenekleri

Edit -->Preference alanından ulaşacağınız undo seçeneklerinde "object-level undo" ve "document-level undo arasında seçim yapabileceksiniz."

SWF Metadata

Bu yeni metadata özelliği swf dosyalarının arama motorlarında araştırılabilme özelliğini artırmak için yapılmıştır.Artık swf dosyalarınıza bir başlık ve bir tanım ekleme imkanımız vardır.

Geliştirilmiş actionscript paneli

Normal mod özelliğinin eklenmesi dışında kodlarda yeni sınıflanma oluşturulmuştur. Ayrıca kodları sürükle-bırak yöntemi ile de kullanabilirsiniz.


Şimdi resimlerle bizim arayüzdeki incelememize bir göz atalım

Araçlar panelindeki tek değişiklik Object Drawing eklentisidir.Şayet araçlar panelinde oval veya dikdörtgen aracını seçerseniz alttaki options alanında bu seçimi görebilirsiniz.

Eklenti amacı şudur: Aynı layerda oval aracı ile iki çizim yaptığınızda bunlar birbirine temas ederse ve fare ile birini sürüklediğinizde temas eden kısmın silindiğini göreceksiniz.Bu nedenle 2 ayrı çizimin temas ettiği durumlarda bu sorunu ortadan kaldırmak için iki ayrı layer kullanmak ve her çizimi ayrı bir layera yerleştirmek zorunda kalınıyordu. Flash8 de bu sorunu kaldırmak için object drawing butonu eklenmiştir.Örneğin oval aracına tıkladıktan sonra hemen çizim yapmaz önce object drawing seçimini yapıp çizimi oluşturursanız aynı layerda olmasına rağmen diğer çizimlerin üstüste gelmesinin bahsettiğimiz sorunun oluşmasına engel olduğunu görürsünüz. Çizimin etrafı aynı bir sembol gibi korunur ve çakışan çizimlerin silinmesine engel olursunuz.

Ana menüye gözatacak olursak:

File menüsü

Tek eklenti Import alanındadır ve buraya Import video eklentisi yapılmıştır.

Modify menüsü:

Bu alanda da tek bir eklenti vardır.Eklenen Combine object seçeneğinin 4 alt grubu vardır.

Union:

Sahnedeki 2 çizimi birleştirir. Oval aracını seçin sonra option kısmından Object Drawing butonuna tıklayın. Bu butonun ne işe yaradığı üstteki pragrafta anlatılmıştı.Sahneye bir daire çizin sonra ikinci bir daire oluşturun. Her iki daireyi seçin (bunun için sol eliniz klavyedeki shift tuşuna basılı olmalıdır) Modify-->Combine Object-->Union seçeneğini tıklayın. Her iki çizimin gruplandığını göreceksiniz.

Intersect:

Üstteki yöntemle birbiri ile temas eden 2 çizim yapın.Yine 2 çizimi seçip Intersect butonuna basın.Üstteki çizimin alttaki çizim ile temas ettiği alan sahnede kalır Üstteki çizimin temas ettiği alan dışındaki kısımları ve alttaki çizim sahneden silinir. Özetle 2 cismin temas alanları sahnede kalır.

Punch:

Biribiri ile temas eden 2 çizimi seçip punch sçeneğini tıkladığınızda üstteki çizimin alttaki çizime temas ettiği alan ve üstteki çizimin tamamı sahneden silinir.

Crop:

Üstteki işlemin tersidir. Alttaki cismin üstteki cisme temas ettiği alan sahnede kalır.Diğer çizimler sahneden kalkar

Control menüsü:

2 eklenti mevcuttur. Delete ASO Files ve Delete ASO Files and TestMovie.Aso ifadesinin açılımı ActionScript Object`tir. Flash class dosyalarının oluşturulması sırasında varsayılan classpath dizininde .ASO uzantılı dosyalar oluşturur. Şayet cache`den okunan kodlarla derlenen class dosyaları arasında bir uyumsuzluk olursa Flash hata mesajı verir. Bu özellikle farklı bilgisayarlarda yapılan separe çalışmalarda ortaya çıkar. Bunun çözümü aso dosyalarının silinerek kullanılmasıdır. Bu durumda ilgili dizinde flash tarafından uyumlu yeni aso dosyaları oluşturulur.

Window menü:

Soldaki MX2004`e ait window menüsüdür.Paneller pek kullanışlı olmayan 3 grup altında sınıflanmıştı.Flash 8 de bu yöntemden vazgeçilip ortak içerikleri olan grupları tek bir panel içinde sınıflamışlardır.Örneğin Photoshop`da görülen bu sınıflama hem yer sorununu ortadan kaldırmış hem de daha etkili bir çalışma alanı sunmuştur.

Üstteki panelde 3 panel tek bir grup altında sunulmuştur.

Çok önemli olan diğer konu Flash için kendinize uygun bir çalışma alanı yarattığınızda Flash`ın bunu hafızada tutabilmesi ve tekrar açıldığında aynı alanı size sunmasıdır.Kendi zevkinize uygun bir flash arayüzü hazırladığınızı farzedelim.İstediğiniz araçları özelleştirdiniz,arzu ettiğiniz panelleri açtınız.Flash-mx 2004 de çalışmayı kapattığınızda ve sonra programı tekrar açtığınızda hazırladığınız bu arayüzün uçtuğunu görürsünüz. Yeniden aynı işlemleri yapmak veya Window menüsünden Save Panel Layout komutu ile arayüzü kaydetmek zorunda kalırdınız.Ayrıca bu arayüze Library panelini ekleseniz dahi tekrar açtığında bu panelin yerinde olmadığını görür siniriniz bozulurdu. Flash8 de ister hazırladığınız arayüzü kaydedip kullanırsınız isterseniz Flash hafızasına güvenip kapattığınız hali ile açılmasını otomatik olarak elde edersiniz. Bu kayda library paneli de dahil olmaktadır.

History paneli:

Flash 8 ile gelen yeni bir paneldir. Flash içinde yaptığınız tüm işlemler bu panele kaydedilir.

Component paneli:

Yeni bir sınıflandırma oluşturulmuştur:

5 grup halinde sınıflama oluşturulmuştur.Panelin açılmış halinde de gördüğünüz gibi flash8 de video dosyaları için fazlası ile özel eklentiler mevcuttur.FLV Playback Custom UI paneli size özelleştirilmiş bir video arayüzü sunmanızı sağlar. Componentlerin kullanımına ait örnekler daha sonra anasayfamızdaki Components paneli bölümüne eklenecektir.

Properties paneli:

Properties panelinde üçlü gruplama dikkati çekiyor. Filters kısmından çalışmanıza görsel efektler ekleyebilir ve yine aynı panelden bu filtrenin ayarlaması yapılabilirsiniz. Şayet sahneye bir metin kutusu eklerseniz properties panelinde üst-sağdaki grafide gördüğünüz gibi antialising ayarlamaları yapabilmektesiniz. Flash`ta küçük ebadlı fontların bulanık görünme sorunu bu yolla tamamen halledilmiştir. Bir klip veya grafi oluşturduğunuzda blend modu panele eklenir. Resim editörlerinden hatırlayacağınız bu özellikler sayesinde çalışmanızı zenginleştirebilirsiniz.

Use runtime bitmap caching özelliği hafızaya alınan vektörel çizimleri kullanarak örneğin bir dönme efektindeki takılmaları ortadan kaldırır.Yani hızlı ve akıcı bir animasyon oluşturmanızı sağlar. Sayfanın başında buna ait örnek bir çalışma verilmişti.

Document properties paneli:

Modify-->Document... yoluyla ulaşacağınız bu panele 2 eklenti yapılmıştır.

Swf dosyanıza artık başlık ve çalışmanın tanımını verebilmektesiniz. Burada amaç arama motorlarında bulunmasının kolaylaştırılmasıdır.

Actionscript paneli:

Build-in Class sınıfı kaldırılarak yerine ActionScript 2.0 Classes eklenmiştir. Bu alana birçok yeni kod grupları eklenmiştir. Bu kodlara ait örnekler daha sonra uygulamalar bölümüne alınacaktır.Paneldeki en radikal değişiklik mx2004 de kaldırılması nedeniyle fazlası ile şikayet konusu olan normal modun tekrar oluşturulmasıdır.Bunun için panelin sağ-üst kısmındaki Script Assist butonuna basmanız yeterli olacaktır. Ayrıca kodları sürükle-bırak özelliği ile de kullanabilirsiniz.

Kaynak: www.flashdersleri.com

Macromedia Dreamweaver Studio 8

Macromedia Dreamweaver Studio 8

Dreamweaver yaşamıma gireli neredeyse 7 yıl olmuş. İlk başladığım sıralarda Dreamweaver’in alternatifi olarak bulunan pek çok web editörünün (coffecup,hotdog gibi cok sirin editorler de vardı, hatırlayan var mı?) artık adı sanı anılmıyor; Dreamweaver’in kullanıcı sayısı ise bugün resmi rakamlara göre 3.2 milyon (korsan kullanım sayıya dahil degil!).

Geçenlerde Microsoft.com da yapılan bir anketin sonuçlarına göre .NET geliştiricileri, programlama diline spesifik geliştirilen Visual Studio gibi güçlü bir program olmasına ragmen, %40 oranında Macromedia Dreamweaver’i tercih etmektelermiş. Yine Adobe’ nin GoLive’ının ve Microsoft’un Frontpage’inin % 5’lerde bulunması da durumu gerçekten daha ilginç kılıyor. Studio 8’in bileşeni olan Dreamweaver 8 versiyonunun teknik özeliklerinden önce şu soruya yanıt arayalım isterseniz.
intro
Dreamweaver, yaygın bir araç olmayı nasıl sürdürebiliyor?

Gecmişte bilgi, beceri ve üstünlük gostergesi olarak algılanan, “ben kodumu notepad kullanarak yazarım” ifadesi bugün giderek daha az kişi tarafından söyleniyor. Bundan 10 yıl önce html sayfa “üreticiliği” daha çok “hobby” maksatlı yapılıyordu. Post-fordist (yeni- bant tipi) yaklaşımla Html sayfa “üreticiliği”; endüstriel standartlara uyumu, hızı, üretkenliği, kullanılabilirliği, yeniden değerlendirebilirliği, estetizmi, kolay öğrenilebilirliği zorunlu kıldı.

HTML’in peşi sıra, DHTML, XHTML, Jscript, Applet, CSS, CSS2, CGI, PERL, PHP, ASP, ColdFusion, XML, JSP, EJB, MXML, Actionscript, Servlet, Ajax vb gibi web programlama ve kodlama dilleri birbiri ardına gelişim gösterdi. Böylece “web tasarımı” süreci; hızlı üretim/yaratım ve “esinlenme”yi kolaylaştıracak; “hem tasarım hem de kodlama” yapmaya olanak sağlayacak çözüm ya da çözümleri dayattı.

Peki Dreamweaver’i bu kadar popüler kılan şey ya da şeyler neydi?

Yukarıda bazılarını sıraladığımız programlama dilleri ve kodlama standartlarının, farklı pek çok araçla üretilmesi ve sunucuya yükleme işi de dahil olmak üzere her aşamada ayrı programlar kullanılması gerekiyordu. Bu da iş akışını katlanılmaz hale getirmeye başlamıştı.

Fakat, geçmişte gayet ütopik bir ifade olan, İngilizce "What You See Is What You Get" (Ne görüyorsan onu alırsın) ifadesini gerçeğe yaklaştıran sadece Macromedia Dreamweaver oldu. Bu ifade, mevcut pek çok web editörü tarafından iddia edilmiş olsa da, Dreamweaver bu anlamda çoğunu geride bıraktı. Çünkü Dreamweaver, hem kod editörü, hem tasarım aracı, hem de proje yönetim aracıdır. Yani pek çok üçüncü parti aracın üstlendiği görevi bünyesinde toplamış durumdadır.

Macromedia’ nın, web/multimedia endüstrisindeki diğer firmalardan farklı olarak, programlarını sahiplenen, eksiklerini, hatalarını ve beklentilerini bizzat kendileri çözümlemeye çalışan bir kullanıcı profili vardır. Örneğin “sadece” Dreamweaver kullanıcısı olan Massimo Foti, “sıradan bir kullanıcı olarak” Dreamweaver’ in bu noktaya gelmesinde önemli katkıları olan insanlardan biridir. (http://www.massimocorner.com/)

Macromedia araçlarının gelişiminde, kullancı topluluklarının önemi de yadsınamayacak kadar büyüktür.

Bugün Macromedia.com/exchange adresinde, Dreamweaver başlığı altında bulunan 1000’ den fazla eklentinin (extention) büyük bölümü, Macromedia kullancılarının Dreamweaver içinde eksik gördüklerini tamamlamak ya da bir sorunu gidermek üzere giriştikleri ferdi çabaların sonuçlarıdır. Özetlemek gerekirse, Dreamweaver büyük oranda kendi kullancılarının geliştirdiği muazzam bir “kollektif ürün”dür.

Macromedia bu eklentiler vasıtasıyla, programın eksiklerini her yeni sürümünde gidermekte ve kapsamlı geliştirmeler yapmaktadır.

2002 yılında Dreamweaver MX, 2003 yılında Dreamweaver MX 2004 sürümleriyle büyük oranda “tamamlanmış” bir ürün haline gelen program, Homesite ve Ultradev’in fonksiyonlarının tamamını içine aldı. 2005 Ağustos’unda ise, “What You See Is What You Get” ütopyasını gerçekçi kılacak son ve mükemmel “rötuş”larla, Studio 8 olarak adını duyurdu.

Studio vurgusu herkesin anlayabileceği gibi, yakında gerçekleşmesi pek muhtemel Macromedia/Adobe birleşmesi dolayısıyla, Adobe Studio’ya gönderme yapmaktadır.

Aktüel bir gelişme olması nedeniyle, Macromedia'nın ZORN adıyla duyurduğu, Zengin İnternet Uygulamalarını (RIA Rich Internet Application) kodlamak için geliştirdiği yepyeni bir aracı duyurduğunu ve ECLIPSE platformu içinde yer alma kararı aldığını müdelediğini de belirtmek istiyorum.

Yazının bundan sonraki bölümünde, Dreamweaver Studio 8 ile ilgili ilk izlenimlerimi aktaracağım. Her biri ayrı bir yazı konusu olabilecek, bu yazıda bilerek gözardı ettiğim pek çok genişletme ve yenilemeye daha sonraki yazılarımızda değineceğimizi belirtelim.
dw,fv,fl

Yeni Olan Ne?

Herşeyden önce programın açılış (credits) ekranı gayet hoş bir izlenim bırakıyor. Eskisinden daha kısa süreli bir “bakışma” söz konusu. Programın açılma ve kapanma hızı hatırı sayılır bir biçimde artmış. Evet Dreamweaver 8, MX sürümüne nazaran daha hızlı ve sorunsuz.

Temelde, Macromedia Studio 8 sürümü, en önemli Macromedia prensibi olan, diğer web geliştirme araçlarına uyumluğu daha üst aşamaya taşımayı hedeflemiş ve büyük oranda bunu başarmış.

Macromedia Dreamweaver, Macromedia Flash ve Macromedia Fireworks arasındaki uyumluluk, Contribute ve Flashpaper’i içine alarak genişlemiş.

Ayrıca, her geçen gün yaygınlaşmakta olan *.flv (Flash Video) ve geçmişte sadece Macromedia Flash içerisinde olan, Flash Media Compenent’leri ile aynı işlevi gören bir genişletme yapılmış.
flash video mmistanbul
Artık Flash programını açmadan birkaç saniyede akıcı medyalarınızı sayfalarınıza gömebileceksiniz. Progressive Download Video ve Streaminig Video seçenekleri mevcut. Ayrıca pek çok flash media player arayüzü (skin) içinden birini seçebilirsiniz.


dreamweaver studio video 8

Bence en önemli gelişmeler ise sırasıyla şunlar;

Harikulade hızlı tasarım ve kodlama olanağı sağlayacak olan dizayn görünümünde, büyütme/küçültme (zoom in, zoom out) aparatı. Bugüne kadar hayal bile edemeyeceğimiz, Dreamweaver’in konumunu mevcut WYSIWYG editörlerin yukarısına taşıyacak olan bir gelişme.
zoom panel
Bu özelliğin Fireworks ya da Photoshop’la üretilen sayfa elementlerini, html tabloları, Div gibi “yüzer-gezer” öğelerin tam pozisyonlarını saptamak ve fixlemek için, nefis bir yardımcı olduğunu hemen farkedeceksiniz.

Ayrıca fotograf editörlerinden ve masaüstü yayıncılık araçlarından tanıdığımız, “pageruler”, koordinat yardımcıları ve zoomview ile beraber kullanabilecegimiz, hand tool (el aracı) önemli yeniliklerinden.
ruler studio dreamwaver
Son dönemde oldukça önemlileşen, CSS ve XHTML ağırlıklı sayfalar, hem tasarımcı hem de programcıların korkulu rüyası olagelmiş, DIVLayerlar, Dreamweaver Studio 8 ile daha az sorunlu ve daha hızlı bir iş akışı sunuyor.
csspanel
Herhangi bir CSS kodu ya da iliştirilmiş CSS dosyası ile, dinamik ya da statik farketmeksizin daha sezgisel bir uyum söz konusu. DivLAYER ya da diğer sayfa öğelerine atanmış CSS kodlarımızı, CSS dosyasını açmadan, doğrudan sayfa öğelerini seçerek editleyebiliyoruz.
css mmistanbul
Ayrıca; CSS Layout görünümü ile de önemli bir aşama katedilmiş. CSS tag paneli ve Tag inspector’ü geliştirilmiş, işlevselleştirilmiş.
csspanel2
Bu gelişme Web profesyonellerinin, TopStyle gibi üçüncü parti görsel CSS kodlama araçları ile zaman harcamalarının önüne geçecek. Bu haliyle arabirim ve kod üzerinde daha güçlü bir hakimiyet vaadediyor.
css renderer
Adobe ve Macromedia birleşmesinin arefesinde, “Macrodobe Studio 8” şeklinde bir ifadeyi doğrulayacak Adobe ile daha entegre çalışmanın ilk adımları olabilecek bu yenlikler için, projelerimizi tasarlarken ki rahatlığı, kodlarken de sürdürme şansına erişiyoruz. Yani daha fazla kullanıcı dostu.

Code expand/collapse özelliği ise, sayfalarımızın kaynak kodlarını üretirken ya da editlerken bize hız kazandıracak ve olası pek çok hatayı önleyecek önemli bir gelişme olmuş. Yani artık görmek istemediğiniz –ya da doğru çalıştığından, sorunsuz olduğundan emin olduğunuz- kod kümelerini tek satır haline getirebiliyorsunuz.
collaps

Son dönemde yıldızı parlayan XML ve RSS gibi teknolojileri sayfalarınıza dahil edebilmeniz için sürükle/bırak mantığıyla çalışan bir geliştirme yapılmış.
rss, xml
Endüstriel kurallara uyumluluk ve standartları test eden, geçerlilik kontrolünü anında yapan ve bunu raporlayan yeni özellikler eklenmiş.
validation macromedia studio standarts
Eksiksiz bir raporlama, hata yönetimi ve erişebilirlik testi için bir kaç combobox’ı tıklamanız yeterli...
macromedia studio dreamweaver 8